دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

تعميرات چرخ‌خياطي صنعتي

نقش توليد محتوا در ديجيتال ماركتينگ

۱۳ بازديد

توليد محتوا (به انگليسي: Content Creation) دغدغه‌ي تازه‌اي نيست.

تقريباً از زماني كه صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفيت توليد محتوا از تقاضاي محتوا پيشي گرفت، توليد محتوا و پيدا كردن محتواي مناسب براي نشر و همچنين حضور در فضاي آنلاين و ديجيتال ماركتينگ به يك چالش جدي تبديل شد.

صنعت نشر در اروپا بلافاصله پس از اختراع ماشين چاپ، به سراغ چاپ انجيل رفت كه هم كسي مدعي دريافت حق‌التاليفش نبود و هم متقاضيان فراوان داشت.

اما بعد از مدت كوتاهي با جدي‌تر شدن ماجراي توليد محتوا ديگر نمي‌شد به كتاب‌هاي سنتي موجود اكتفا كرد. بنابراين تقاضا براي توليدكنندگان محتوا زياد شد و فعاليت‌هاي تخصصي مربوط به اين رشته هم شكل گرفتند.

سردبيرهاي نشريات و آژانس ديجيتال ماركتينگ موضوعات مناسب براي توليد محتوا را پيدا مي‌كردند و سپس به سراغ سفارش توليد محتوا مي‌رفتند. بخش زيادي از توليد محتوا در آن زمان توسط «نويسندگان استخدام‌شده در نشريات» انجام مي‌شد. اما به تدريج، نويسندگان فريلنسر هم زياد شدند؛ كساني كه پس از دريافت سفارش توليد محتوا، بر اساس سليقه و خواست كارفرما مطلب مي‌نوشتند.

بنابراين مي‌توان گفت شركتهاي انتشاراتي بر پايه محتوا شكل گرفتند و نخستين كساني بودند كه با سفارش توليد محتوا به نويسندگان، اين صنعت را خلق كردند.

توليد محتوا در عصر رسانه هاي الكتريكي و الكترونيكي

بعد از كتاب و روزنامه، رسانه‌هاي الكتريكي – يعني راديو و تلويزيون – اختراع شدند. حالا توليد محتواي صوتي و تصويري هم اهميت پيدا كرده بود.

همان زمان گروهي از تحليل‌گران رسانه به اين فكر افتادند كه بايد نقش محتوا، توليد محتوا و حاشيه‌هاي آن جدي گرفته شود. نورمن آنجل، مارشال مك لوهان، نيل پستمن، ژان بودريار و اروينگ گافمن از جمله‌ي اين تحليل‌گران بودند.

اما ظاهراً تا زماني كه وب و شبكه هاي اجتماعي اختراع نشده بودند، دغدغه‌ي توليد محتوا آن‌قدر عموميت پيدا نكرده بود. در حال حاضر توليد محتوا آن‌قدر فراگير شده كه آموزش آن به مقطع پيش از دانشگاه رسيده است. در كشور خودمان نيز آموزش و پرورش اين را نياز جدي گرفته و «درس توليد محتواي الكترونيك و برنامه سازي» در پايه دهم كامپيوتر تدريس مي‌شود.

اما با ارزان شدن تكنولوژي ديجيتال و فراگير شدن دسترسي به ابزارهاي توليد محتوا (موبايل، دوربين ديجيتال، لپ‌تاپ، اينترنت، وب و ساير ابزارهاي مشابه) چالش جديدي در فضاي محتوا ايجاد شد.

با اين حجم از توليد محتوا، چه بايد بكنيم كه مخاطب به سراغ ما بيايد و از محتواي ما استفاده كند؟ اگر شغل توليد محتوا را براي امروز يا آينده‌ي خود انتخاب كرده‌ايد بايد به اين سوال مهم پاسخ بدهيد. درس‌هاي آموزش توليد محتوا، بازاريابي محتوا، استراتژي محتوا، ديجيتال ماركتينگ و سئو در متمم مي‌كوشند به شما كمك كنند در بازار اشباع‌شده‌ي امروز، محتوايي مفيد و ارزشمند عرضه كنيد و آن‌ها را به دست مخاطبان خود برسانيد.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.